۱۳۸۸ بهمن ۲۷, سه‌شنبه

حواستان کجاست؟ حماسه 22‏بهمن را شما خلق کردید!

واکنش جالب اصلاح‏طلبان به سرخوردگی سبزها

حواستان کجاست؟ حماسه 22‏بهمن را شما خلق کردید!

حتی رسانه‏های برون‏مرزی که تا پیش از این از موفقیت جنبش سبز سخن به میان می‏آوردند، بعد از 22 بهمن شکست سبزها را به اعتراف نشستند. این اعتراف با دعواها و جدال‏های داخلی سبزها تکمیل شد تا یأس و ناامیدی آنان و بی‏اعتمادی به رهبرانشان را رقم بزند؛ بی اعتمادی‏ای که حتی از نگاه نیویورک‏تایمز هم پنهان نماند.

به گزاش رجانیوز بعد از فراگیر شدن این فضای یأس‏آلود بود که برخی احزاب شکست‏خورده و شخصیت‏های وابسته به جریان متوهم بعد از انتخابات، در واکنشی منفعلانه روحیه دادن به ساکنان اسب تروآ را در دستور کار قرار دادند.

این همه در حالی است که فارین‏پالیسی که تا پیش از این حتی زهرا رهنورد را در فهرست چهره‏های سال خود جای داده بود، رسما از ترکیدن حباب سبزها و شکست سخت آنها سخن به میان آورده است. فارین‏پالیسی نوشت:«حامیان جنبش سبز همچون حبابی بودند و در روز راهپیمایی 22 بهمن این حباب ترکید و هم‌اکنون بسیاری از حامیان جنبش سبز در حال تجربه شکست شدیدی هستند.»

در عین حال روزنامه نیویورک تایمز هم از بی‏اعتمادی سبزهای سرخورده نسبت به موسوی و کروبی سخن گفت. این روزنامه نوشت:«گرچه رهبران اپوزیسیون شناخته شده‌ای (موسوی و کروبی) وجود دارند، اثبات شده که توانشان برای سازماندهی اعتراضات محدود بوده، و اعتبار آنها در میان معترضان جوان تندروتر از بین رفته است.»

با این همه و در فضایی که فیس بوک و بالاترین هم رنگ و بوی عزا و یأس به خود گرفته است، جبهه مشارکت و مجمع روحانیون مبارز طی بیانیه هایی جداگانه از حضور چشم گیر سبزها سخن به میان آوردند! حضوری که احتمالا نه تنها از دید رسانه‏های خارجی، بلکه از دید سبزهای حاضر در خیابان‏ها و دوربین‏های موبایل آنها هم مغفول مانده است!

جبهه مشارکت در بیانیه منفعلانه خود نوشت:«حضور چشمگیر اعضاء جنبش سبز در راهپیمایی سراسری ۲۲بهمن که بر اساس درک فرصت‏ها و امکانات و در پاسخ به دعوت احزاب حامی جنبش سبز و در همراهی با رهبران این جنبش انجام شد، موجب ستایش و قدر دانی است.»

این بیانیه همچنین می‏افزود:«اگرچه حضور گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی موجب محدودیت استفاده از نماد سبز توسط حامیان و هواداران آن شد، اما چه کسی است که ندانند تفاوت چشمگیر حاضران در راهپیمایی امسال با سالهای گذشته که به صورت کاملا حکومتی برگزار می شد، ناشی از حضور گسترده اعضاء و حامیان جنبش سبز بوده است!!»

مجمع روحانیون مبارز هم در بیانیه ای با کپی برداری از بیانیه منفعلانه مشارکت کوشید تا خط تقویت روحیه سبزها را ادامه دهد.

این در حالی است که شکوری راد طی یادداشتی علل اینکه سبزها هویت خود را آشکار نکرده اند را ترسو بودن آنها، پایبندی‏شان به وحدت و پرهیزشان از خشونت دانسته است. شکوری راد در یادداشت اخیر خود نوشت:«سبزها آمدند اما هویت خود را آشکار نکردند. برخی بخاطر آنکه ۲۲ بهمن را روز وحدت می دانستند(!) و نه ابراز اختلاف، برخی برای پرهیز از بروز خشونت توسط نیروهای امنیتی و انتظامی و آسیب دیدن خانواده ها(!) و برخی نیز از سر ترس و بیم برخورد و بازداشت(!)»

اما اصلاح طلبان در حالی به نذر و نیاز بالای پیکر بی‏جان جنبش مشغولند، که حرف و حدیث ها در میان حامیان این جریان ادامه دارد. یکی از هواداران این جریان می‏نویسد:«گول خوردیم یک باره دیگه. هماهنگی با تقویم غلطه. هماهنگی از طریق شبکه غلطه. اعتماد به کسانی که نمی‏شناسیم غلطه. پذیرفتن هر چیزی که صد بار تو شبکه‏ها تکرار میشه غلطه. باور انقلاب کردن ظرف چند ماه غلطه.»

او همچنین ادامه می دهد:«ما رهبر نداریم. داریم ولی زورشون کمه. فاصله است بین رهبری خمینی که با یک تشر همه را مینشوند سرجاشون تا رهبری موسوی که یک تیم باید افاضاتش را ترجمه کنن!»

با این همه و در حالی که عملا عبور از میرحسین و کروبی هم در جریان اغشاشگر کلید خورده است، مشخص نیست سردمداران متوهم جریان سبز تا کی قادر خواهند بود به روند روحیه‏دادن که البته با بی‏اعتنایی و تمسخر برخی حامیان اصلاحات هم مواجه شده است، ادامه دهند.

منبع رجا نیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر