۱۳۸۸ اسفند ۳, دوشنبه

اگر معنی استقلال را نفهمیدیم، معنی شیادی‌هایتان را خوب فهمیدیم

اگر معنی استقلال را نفهمیدیم، معنی شیادی‌هایتان را خوب فهمیدیم


پاسخی به گاف جدید سبزها در مورد ناوشکن جماران

جای تأسف است که یک نفر به خاطر استفاده از جرثقیل Krupp، گفته که ناوشکن جماران ایرانی نیست و ساخت آلمان است! مطلبش را خودتان بخوانید:

معنای «استقلال» را هم، فهمیدیم – آرش سیگارچی
هر دفعه پای صحبت آقایان که بنشینیم، از جمله دستآورد های انقلاب را استقلال می دانند.
همین دو روز پیش رهبر ایران را برده اند برای "عملیاتی شدن ناوشکن جماران". رهبر هم ذوق زده اظهاراتی کرده است. به این عکس نگاه کنید:
ناوشکن جماران با تبلیغ رسانه های دولت به عنوان "محصول توان مهندسی ایران اسلامی" معرفی شده اما درست در وسط دیدار رهبر از این ناوشکن، آرم یک کمپانی معتبر صنعت دریایی آلمان، بالای سر ایشان، خود نمایی می کند. بله، نام کمپانی معزز "Krupp" است و نگتفه اند لااقل زیر پارچه ای پنهانش کنند.
رهبر معظم، این خودباوری مهندسان ایران اسلامی را به شما و اهل بیت توانای تان را که گویا توان اداره یک نانوایی را هم ندارند، تبریک و تهنیت عرض می کنم.
پس نوشت – برای دوستانی که باور به این عکس ندارند، توصیه می کنم اینجا، این عکس را در خود خبرگزاری فارس ببینند.

خوب، برای بررسی ادعای او،  اول عکس مورد نظر را ببینیم:

برج یا جرثقیل؟!

حالا لطفاً بگردید و در عکس زیر برج مورد اشاره را در کشتی بیابید. نیست، نه؟

در این عکس چطور؟ برج! مورد اشاره کجاست؟ غیبش زده یا چون اصلاً روی کشتی نبوده از این زاویه معلوم نیست؟ مارک مورد اشاره روی ناوشکن نبوده، بلکه مربوط به جرثقیل کنار کشتی هست! در ادامه بیشتر توضیح خواهم داد.

در این عکس دو جرثقیل هم شکل (یکی دور و یکی نزدیک) قابل مشاهده هست:

بله. چیزی که در شکل معلوم بوده، نه یک بخش از ناوشکن، بلکه یک جرثقیل بوده است. حتی در عکس اول هم قلاب جرثقیل معلوم است. فکر می‌کنم نوع جرثقیل، Deck Crane باشد که نوعی از جرثقیل‌های خاص منظوره برای صنایع دریائی است. شیاد موردنظر، با اتکا به مارک جرثقیل، تلویحاً کل ساخت ناوشکن جماران را زیر سؤال برده. اما برای این‌که بیشتر درمورد جرثقیل‌های دریائی بدانید، یک کاتالوگ جالب در مورد جرثقیل‌های دریائی که عکس مرتبط با موضوع ما هم در آن هست ببینید:
http://www.tts-technology.com/upload/TTS_Marine_Cranes_brochure.pdf

جرثقیل خاص منظوره دریائی Deck Crane

دفعه قبل هم سر تاور کرین (نوع خاصی از جرثقیل‌ها) کلی دعوا و فحش  و بد و بیراه راه افتاد. می‌گفتند ساختمان را ساخته‌اند نمی‌دانند جرثقیل را چطوری از آن دربیاورند! درصورتی که کسی که Tower Crane بداند چیست این‌طوری حرف مفت نمی‌زند، چون نحوۀ استفاده از تاور کرین همین است. همشهری محله ناشیانه تیتر زده بود:

البته نکته دیگری هم هست که باید در نظر داشت. پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم، 75 درصد اموال این شرکت توسط متفقین مصادره گشت و صاحبش هم به زندان فرستاده شد. اما دوباره به پا خاست. شاید قرار است این شرکت هم تحریم بشود و نوچه‌ها به دنبال بهانه می‌گردند. همین الآن این شیادی، به انگلیسی روی بالاترین رفته. ضمناً ایران هم بخش زیادی از سهام بخش فولادسازی این شرکت را دارا بوده.

پیوندها:

خواندن این مطالب برای درک اهمیت پیشرفت فنی ایران لازم است. مطلب ناوشکن (Destroyer) را در صورت امکان، حتماً مطالعه کنید. در ضمن، رهبر انقلاب از ابتدای ساخت این ناوشکن، در جریان مراحل ساخت آن بوده است. نه این‌که روز راه‌اندازی، کشتی که خریده‌اند بیاورند و ایشان افتتاح کنند! آقای خامنه‌ای نماینده امام در شورای عالی دفاع بودند و از نزدیک با مسائل نظامی آشنا هستند. در حقیقت، پیشنهاد جسورانه ایشان برای ساخت ناوشکن بود که با همت غیورمردانی که در پروژه فعال بودند، به ساخت «ناوشکن جماران» انجامید.

نمی‌دانم چطور باید این شیادی‌ها که وطنمان را هدف گرفته تحلیل کرد. فقط متأسفم. غلط‌های املائیش رو بی‌خیال. این آقا که فرق «معزز» و «معظم» (شرکت معظم=شرکت بزرگ) را نمی‌داند، خود را در سایتش خبرنگار خوانده. اگر معنی استقلال را نفهمیدیم، با خواندن این همه داستان که تا به حال ساخته‌اید، معنی شیادی‌هایتان را خوب فهمیدیم. اگر نمی‌دانید جرثقیل چیست، ساکت شوید و بیشتر از این خودتان را ضایع نکنید.

توضیحات تکمیلی:

سایت «شبکه ایران» عکس خیلی جالبی را از زاویه دیگر منتشر کرده است که به خوبی نشان می‌دهد «تصویر مشخص شده در عکس بالا متعلق به دکل جرثقیل انتقال بار در بندر است و هیچ ارتباطی با ناوشکن جماران ندارد».


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر